Rene Tammist: teeme oma teed turvaliseks

Üleeile jätsid kaks inimest traagiliselt oma elud Adavere lähistel Tallinn-Tartu maanteel juhtunud rängas avariis. Veok, mis sattus külglibisemisse, põrkas kokku vastassuunas sõitnud sõiduauto ja kaubikuga. Liiklusohutusega seoses kirjutas oma mõtted üles ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Rene Tammist.

Nendes autodes oleks võinud olla ükskõik kes meist. Kuigi on kujunenud poliitiliseks dogmaks, et kõik põhimaanteed tuleb ehitada neljarealisteks, on see minu arvates liigselt kallis ja ajamahukas investeering. Erakonnad eeldavad, et kõik valijad ootavad 2+2 põhimaanteid ja nii ei ole julgust teisi alternatiive pakkuda. 2+2 teed on liiklejatele mugavamad peamiselt just seetõttu, et seal on võimalik arendada suuremat kiirust.

Samas 2+1 lahendus tagaks nii piisava liikumiskiiruse kui ka ohutuse. Ehkki 2+1 teede puhul on Eestis tegemist uudsete lahendustega, mille mõjusid veel vara hinnata, siis sõidusuundade eraldamine piirdega on näiteks Rootsis vähendanud nendes lõikudes hukkunute arvu kuni 80% (allikas: Rootsi Transpordiamet). Keskpiire vähendab sõiduki juhusliku vastassuunavööndisse kaldumise võimalust.

2+1 maanteede planeeringud on koostatud Tallinn – Narva maantee Jõhvi – Narva lõigus, Tallinn – Tartu – Võru – Luhamaa maanteel Mäo – Tartu lõigus ning Tallinn – Pärnu – Ikla maanteel Tallinna linna piirist kuni Häädemeesteni. Vaja oleks läbi viia projekteerimine ja maade omandamine, mis võtaks 3-5 aastat. Narva-Jõhvi 51 km, Mäo-Tartu 100 km, Tallinn ( Ääsmäe) – Häädemeeste (Pärnu ümbersõit tehtud) ca 160 km. Ehk kokku 310 km. Ehitusmaksumus 2+1 variandil oleks miljardi euro võrra soodsam võrrelduna kõigipõhimaanteede neljarealisteks ehitamisega. Samas 2019-2022 aastatel kavandatud 2+2 ehitusi see ei mõjutaks, need on juba kavas. Aastatel 2014-2016 hukkus liikluses keskmiselt 72 inimest.

Meil on võimalik valida, kas ootame järgmised 20-30 aastat lootuses, et ükskord saame kõik põhimaanteed ehitada neljarealisteks või teeme järgmise 5-10 aastaga oma põhimaanteed turvalisteks, piirdega eraldatud ja piisavat sõidukiirust pakkuvateks 2+1 teedeks. Mina valin teise variandi. Teeme oma teed lõpuks turvaliseks.